Ce este rata de conversie
Optimizarea ratei de conversie (CRO – Conversion Rate Optimization) este poate unul dintre cele mai importante aspecte ale marketing-ului online. Am ales sa scriem un articol pe aceasta tema tocmai din acest considerent dar si pentru ca, pe cat de important pe atat de mult este trecut cu vederea de multi dintre noi, cei implicati in acest domeniu.
O statistica recenta, realizata de HubSpot arata ca doar 22% dintre companii sunt multumite de conversiile lor. Aproximativ 40 % au spus ca sunt multumiti de ROI (return of investiment), dupa ce au incercat mai multe tipuri de campanii de marketing online. Aici intervine rolul optimizarii ratei de conversie si trebuie sa va asigurati ca nu aruncati banii pe fereastra.
Ganditi-va numai ca in 2018, competitia pe piata de marketing digital este la un nivel ridicat, iar utilizatorii sunt deja familiarizati cu cele mai noi metode, ceea ce presupune un efort mai mare ca sa-i surprindeti, sa iesiti din multime, sa veniti cu ceva nou, dar in acelasi timp sa va pastrati identitatea, si sa fiti vizibili in motoarele de cautare.
Ce este si cum putem optimiza rata de conversie – CRO?
Definitie Rata de Conversie – CRO – inseamna cresterea procentului utilizatorilor ai site-ului transformati in clienti / cititori. Adica sa convingeti persoana care este pe site-ul vostru sa actioneze!
Conversia este actiunea pe care o doriti ca utilizatorii sa o realizeze pe site-ul vostru. In functie de obiectivele site-ului sau afacerii voastre, tipurile de conversie pot fi: vanzarile online, lead-uri, abonare la newsletter, completari formulare. Si la final, in cazul magazinelor online de la un simplu vizitator sa devina un client.
Formula Rata de Conversie este procentul vizitatorilor de pe site care finalizeaza procesul de conversie.
Pentru a urmari conversiile, rata de conversie si costul pe conversie trebuie sa va asigurati tracking-urile de conversie.
EXEMPLU:
Normal URL: http://www.abc.com/inbound-marketing-assessment-product/
Tracking URL: http://www.abc.com/inbound-marketing-assessment-product/?utm_campaign=Lead%20Nurturing&utm_source=Fall%20Sales%20Campaign
Testarea A/B sau testarea split este una dintre cele mai bune tehnici utilizate pentru monitorizarea performantei de conversie a diferitelor pagini de destinatie si a anunturilor.
Puteti testa: diferite titluri, butoane, call-action, imagini care conduc la cele mai multe conversii.
Call-to-action pe site-ul vostru. Utilizati cuvinte cum ar fi: cumparati, comandati, inscrieti-va. Si nu uitati sa folositi adverbul ACUM, pentru a crea un sentiment de urgenta, care nu mai necesita asteptare.
TIPS: cunoasteti-va clientii pe care ii aveti, ca sa deveniti mai buni! Trebuie sa vedeti care dintre pagini le-a atras atentia, din ce regiune provin, ce varsta au, ce sex au, cat timp au petrecut pe site, la ce ora au facut comanda, ce dispozitive au folosit, ca sa stiti unde si ce anume sa mai imbunatatiti la site, la pagina, la produs.
Cum se calculeaza rata de conversie?
Daca intr-o luna site-ul vostru atinge un total de 100.000 de sesiuni si inregistreaza 10.000 de comenzi, rata de conversie este = 10.000 / 100.000 = 10%. “Vizitatorii unici” reprezinta valoarea pe care o folosim in calcularea ratei de conversie.
Rata de iesire este rata utilizatorilor care parasesc site-ul vostru, dupa vizualizarea unei pagini. Nu este acelasi lucru cu rata de respingere, deoarece include si persoanele care au ajuns dintr-o pagina in alta a site-ului vostru.
Rata de abandon: rata persoanelor care parasesc pagina inainte de a finaliza actiunea dorita. Este numita si rata abandonului a cosului de cumparaturi.
3 Factori importanti pe care sa ii luati in calcul la rata de conversie!
Trebuie sa aveti grija permanenta de conversie
De obicei, cand masuram succesul unui site, ne uitam la numarul total de vizitatori unici pe luna. Ne conectam la google analytics, vedem cifre mari la unici si consideram ca eforturile noastre de marketing au fost depuse. No way, este posibil ca munca noastra sa nu fie depusa in directia buna.
Trebuie sa ne focusam pe promovarea site-ului si una dintre metodele sigure este optimizarea care sa transforme vizitatorii in clienti care actioneaza si aici intervine si instinctul si imaginatia voastra, ca sa vindeti! Cum ar arata cifrele daca in loc de 1% dintre vizitatorii care ajung cumparatori ar fi 5 %? Deci, faptul ca va cresteti traficul de unici nu va ajuta daca ei nu ating scopul vostru.
Stabiliti ce vreti sa masurati!
Inainte sa incepeti orice optimizare a ratei de conversie, trebuie sa stiti care este obiectivul vostru, ce anume masurati.
Iata cateva idei pe care sa le implementati pentru clientii sau cititorii care ajung pe site-ul vostru:
- achizitioneaza un anumit produs sau serviciu
- consultatie
- cere mai multe informatii
- inscrierea la newsletter
- oferte gratuite
- testari gratuite sau o perioada limitata un serviciu online
- descarca o carte sau un ghid de utilizare
Pe masura ce veti lucra la conversii, veti vedea cate vanzari de la clienti noi ati avut sau cati clienti au revenit.
Utilizati google analytics pentru rata conversiei
Unul dintre cele mai simple instrumente de masurat conversiile este google analytics, unde folosim functia obiective. Exista mai multe tipuri de obiective pe care le puteti configura, dar concentrati-va asupra adreselor URL. Ulterior, puteti crea si alte canale de destinatie si alte experimente. Urmarirea ratelor de conversie poate parea o munca suplimentara, dar odata ce ati inceput, veti observa mai bine comportamentul utilizatorilor site-ului vostru. Care sunt elementele de pe site care le atrag atentia si apoi puteti lucra la optimizarea site-ului pentru a putea transforma vizitatorii in cumparatori.
Mai exista si alte instrumente pentru conversie: pentru observare este Mouseflow si pentru testare Omniconvert.
TIPS! Cand vine vorba despre imbunatatirea ratei de conversie a site-ului, cel mai bun prieten ramane instrumentul de audit SEO.
Cum influenteaza SEO procesul de conversie CRO
- Anul acesta traficul pe mobile a ajuns la 80 de procente, ceea ce inseamna ca trebuie sa avem un site mobile friendly. Si nu o spunem noi, ci masuratorile facute in timp real cu google analytics.
Site-ul vostru trebuie sa fie adaptat pentru mobile, pentru ecran tactil, sa aiba continut lizibil – cu mesaje clare, sa fie compatibil cu browserele de mobile.
Nu vorbim doar de magazinele online, si despre site-urile care pot duce spre un magazin online.
- Mesajul atragator pentru client si google. Folositi titluri atragatoare, cuvinte cheie potrivite, texte originale, descriere la produse, imagini cat mai clare si de buna calitate, detalii despre produse, instructiuni de folosire, testimoniale.
Daca ati visat vreodata sa ajungeti actor la Hollywood, acum e momentul sa luati o pauza si sa realizati un clip in care sa va promovati produsul sau brandul vostru J. Aceeasi statistica HubSpot mai arata ca 64 % dintre consumatori care vad un clip pe retelele de socializare ajung sa si cumpere. Si 80% dintre cei care apreciaza un clip pe pagina produsului, finalizeaza tranzactia. Vestea trista este ca nu toti suntem facuti sa realizam clipuri de success, adica sa avem lipici la public si sa obtinem un montaj prin care sa cucerim clientii.
- Viteza site-ului este esentiala atat pentru Google ca sa aiba in vedere cuvintele cheie care duc spre produsele promovate, cat si pentru utilizatori. Viteza ideala de incarcare a site-ului este de 3 secunde, iar statisticile arata ca mai mult de jumatate dintre utilizatori renunta din cauza timpului mare de asteptare, iar 80 % dintre ei nu se mai intorc pe site-ul vostru. Cititi aici: 21 De Metode pentru imbunatatirea vitezei de incarcare a unui site.
Un audit SEO va avertizeaza daca site-ul vostru este prea lent si care sunt blocajele care il incetinesc. Amazon este cel mai bun exemplu! A invatat ca timpul costa bani si nu tinem acum lectii despre functionarea acestui mare gigant si ce vanzari uriase face pentru ca nu are probleme cu timpul de incarcare a site-ului.
- Probleme legate de navigarea pe site
Oamenii care navigheaza pe site-ul vostru si ar da si peste linkuri sau pagini care nu duc nicaieri, pur si simplu va vor considera neseriosi. Ca sa nu mai vorbim de Google care uraste linkurile „rupte” sau cumva pagini cu erori, pe care le va dezindexa si nu mai aveti sanse in primele pozitii ale motorului de cautare.
Un audit SEO va ajuta sa eliminati linkurile si paginile nefunctionale. Eroarea 404 poate fi depistata si remediata la o analiza SEO.
- HTTPS: este un factor pe care Google il ia in calcul atunci cand vorbim despre optimizare. Dar revenind la un lucru si mai important HTTPS inseamna securitatea clientului inainte de toate.
Se poate intampla ca dupa implementarea certificatului de siguranta, adica trecerea de la HTTP la HTTPS sa fie incompleta si sa ai pagini dublate, lucru penalizat de motoarele de cautare. Cum elimini acest lucru? Tot in baza unui audit SEO.
Exista conflict intre CRO si SEO sau fac o pereche buna?
Una dintre marile greseli pe care oamenii le pot face este sa creada ca eforturile lor depuse pentru CRO le vor da peste cap pe cele de SEO sau invers. Este posibil sa auziti chiar de la specialisti ca le-ar placea optimizeze site-ul din punct de vedere SEO, dar nu vor sa afecteze conversiile, deoarece paginile sunt optimizate pentru conversii. Este FALS! Si invers, daca se apuca sa optimizeze site-ul ca sa-l iubeasca google, refuzand sa testeze diferite pagini de destinatie, este FALS!
Nu exista niciun conflict intre CRO si SEO, cele doua merg excelent impreuna. Explicatiile sunt chiar mai sus, un audit SEO va ajuta sa aflati ce probleme are site-ul in timp real, poate vorbim de pagini cu eroare, link-uri nefunctionale, viteza mica a site-ului, etc.
Factori comuni ai optimizarii SEO si CRO!
In primul rand trebuie sa mentionam ca in aceasta relatie discutam de partea de optimizare seo on page.
- Cuvinte cheie optimizate si on-page optimizat.
- Calitatea continutul conteaza enorm pentru o pozitie buna in Google.
- Domeniul de autoritate este relevant pentru motoarele de cautare SEO.
- Modul de prezentare a site-ului, descrierea produselor. Oamenii dau back pentru ca sunt nemultumiti si nefericiti cu ce au gasit pe magazinul vostru online.
- Nivelul de spam al site-ului.
La CRO conteaza doar 3 din factorii expusi mai sus si anume: cuvintele cheie, calitatea continutului si modul de prezentare a produselor/ paginilor.
Si inca o completare cu revenire la partea de content. La CRO este important TITLUL, descrierea si mai putin url-ul.
Inca o data, SEO NU afecteaza CRO sau invers, dimpotriva SEO si CRO = EFICENTA!
Vizitatorii si actiunile lor pot influenta clasamentul SEO?
Raspunsul este DA, dar indirect! Daca in timp, oamenii devin loiali site-ului vostru, Google va recompenseaza. Nu exista o masuratoare exacta, mai precis nu este cunoscuta. Google nu ia date din analytics, insa cu siguranta sunt de la numarul de clickuri din rezultatele cautarilor si apoi revin la SERP. SERP sau Search Engine Results Page este listarea celor mai relevante pagini web pentru o anumita cautare.
Asa ca nu ar fi rau daca ati imbunatati urmatorii factori pe care oamenii ii urmaresc: browse (numarul paginilor pe care le viziteaza pe site), conversia, revenirea pe site, cautarea brandului, navigarea directa catre pagina pentru a rezolva problemele. Veti vedea ca toti acesti factori au impact direct sau indirect asupra clasamentelor.
Concluzii
Daca site-ul vostru nu are suficient trafic, atunci trebuie sa creati un content convingator. Conversiile nu se pot face doar prin simpla testare a culorilor butoanelor de call-to-action, a dimensiunii fonturilor sau aranjarea in pagina. Trebuie sa aveti un dialog cu clientul si sa aveti mesaje emotionale pentru brandul vostru. Cuvintele pot face diferenta! Odata ce ati fost descoperit de public, trebuie sa aveti modalitati simple de conversii.
Nu este suficient sa aveti trafic daca nu aveti si conversii. Combinati CRO cu SEO pentru a angaja userii in actiuni ce se finalizeaza cu vanzari.
Amintiti-va mereu ca trebuie sa gasiti modalitatea de a aduce impreuna CRO si SEO. Spuneam si mai sus un simplu audit SEO va poate arata si rezolva blocajele site-ului vostru.
Voi cum vedeti relatia dintre SEO si rata de conversie?